سلبریتیها و حیات در اقتصاد توجه
داستان واقعی رفاقت دو رفیق قدیمی؛ سلبریتی و رسانه
یادداشت بنده،منتشر شده در سایت رسانه انقلاب
اول: از اقتصاد طلا تا اقتصاد توجه
قطعا من و شما یادمان نمیآید؛ اما روزگاری بود که تنها، نقره و طلا بهعنوان کالایی کمیاب بین مردم دست به دست میشد. بانک که آمد خواست نقش پشتیبان طلاها را بازی کند و بجای حمل طلاهای سنگین و جاگیر برای خرید و فروش، سکه و اسکناس را روانه بازار خرید مردم کرد و بجایش طلاها را نزد خود نگه میداشت.
قرنها گذشت تا پای رسانههای ابتدایی کم کم به زندگی همه افراد باز شد. بعد از ورود روزنامهها، مجلات، رادیو و تلویزیون حالا نوبت «اطلاعات» بود که کمیاب و دوست داشتنی جلوه کند. پیچ تلویزیون و رادیو را که میچرخاندی دو-سه کانال بیشتر نبود که آن هم با برفک و پارازیت دریافت میکردی ولی تشنهاش بودی، چون اطلاعات جدید، همان کالایی بود که به طور محدود و تنها در دستان رسانهها منحصر شده بود.
حالا فرض کنید در عصر اینترنت چه خبر است؟ دیگر اطلاعاتی هست که با یک کلیک نتوانید پیدایش کنید؟ رشد سریع رسانهها و ورود اینترنت و شبکههای اجتماعی، رویای «دهکده جهانی» مک لوهان را به تحقق رساند. اما تبعات خودش را داشت؛ دیگر نه رسانهها محدود به افراد خاصی بودند و نه اطلاعات جدید، کمیاب و منحصر به فرد.
- ۰ نظر
- ۲۲ آبان ۹۶ ، ۰۱:۴۶