عصر ما

گاه نوشته های سعید عنایتی

عصر ما

گاه نوشته های سعید عنایتی

عصر ما

سعید عنایتی
کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما
کارشناس علوم اجتماعی، مردم شناسی
کارگردان و مستندساز

صفحه توئیتر twitter.com/s_enayati
صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/saeedenayatii

ما +عصری که در آن زندگی میکنیم+دغدغه های فرهنگی سیاسی+ رسانه

🔴 قهرمانان ماجرای تیر و ترور

سعید عنایتی | يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ



#یادداشتی کوتاه در تقدیر از فیلم ماجرای نیم روز


تیم تازه نفس و با استعداد مهدویان با تهیه کنندگی سید محمود رضوی بار دیگر نشان داد که جذابیت به معنای دریدگی اخلاق و سیاه نمایی نیست!


ماجرای نیم روز نام اثر جدید مهدویان است که همانند دواثر قبلی اش به موضوع تاریخی از ایران پرداخته است و همان سبک کاری را این بار دراماتیک تر به روی پرده برده است.

برشی از سال ۱۳۶۰ ٬ از ماه های تیر و ترور که خشونت وقدرت شیطانی تشکیلات سازمان مجاهدین خلق را به نمایش آورده است‌‌٬از بمب گزاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی و کشته شدن قریب به ۷۲ نفر از اعضای حزب تا ترور شهید رجایی بعد از گذشت تنها یک ماه از دوره ریاست جمهوری اش.

همه و همه را میتوان با نمایشی مستندوار و داستانی فوق العاده رئال و درامتیک در ماجرای نیم روز به تماشا نشست.

اما غیر از آن که جنس ماجرای نیم روز همانند فیلم های قبلی مهدویان جنس خاصی را به سینمای ناامید و خسته ی ایران وارد کرده است تفاوت برجسته و ملموسی نسبت به آثار روز سینما دارد که قابل بررسی می باشد:

🔴موضوع حقیقی و ارزشمند فیلم که با پرده برداری از چهره یکی از قبیح ترین دشمنان انقلاب جمهوری اسلامی در ایران درک بجا و ماندگاری را در ذهن نسل جوان و نوجوان جامعه تداعی خواهد کرد.


🔴پرداخت قوی و جذاب داستان که با مقدمه و فضاسازی هایی از تاریخ سعی دارد مخاطب را به آرامی وارد ماجرا کند و انصافا هم بعد از ورود غرق می کند!


🔴فیلم ماجرای نیم روز با نمایش تلخی هایی که شخصیت منفی داستان در غامت سازمانی مخوف به بار آورده است مخاطب را منتظر انتقام جو و عدالت جوی داستان می سازد٬ و به خوبی این انتظار را پاسخ می دهد.


و پاسخ به انتظار از پایین آمدن هلی کوپتر از قلب عملیات های جنگی و پیاده شدن کمال آغاز می شود٬ و تا آتش برافروخته کمال نسبت به منافقین ادامه میابد...

اما نکته جالب این است که کمال تنها قهرمان قصه نیست٬ قهرمان قصه تیم ۵ نفره سازمان امنیتی است که هر کدام سهمی در همپوشانی نقاط قوت و ضعف یکدیگر دارند٬ و این بر متفاوت بودن و جذابیت فیلم می افزاید بخصوص آنجایی که به خاطر تفاوت های شخصیت های داستان دیالوگ های ضد و نقیض و بعضا طنز بین شان رد و بدل می شود.

گویی این پنج نفر٬ صفات ترس و احتیاط و خشم و مدیریت و زیرکی را یکجا جمع کرده اند تا بتوانند جلوه ای از یک قهرمان را به طور حقیقی نه تخیلی نمایش دهند که هم قابل باور باشد و هم تاثیر گذار.

باید گفت خواه و ناخواه نویسنده حرکت زیرکانه ای انجام داده است.

و اما جذابیت کمال در آنجاست که بیشتر در میدان عمل دیده می شود و مخاطب به خاطر همان حس انتقام جویی بیشتر با وی همزاد پنداری خواهد کرد.


به طور کلی این فیلم را میتوان نقطه ی روشنی در پله های رو به صعود مهدویان و تیم اش مشاهده نمود و امیدوارم با قدرت بیشتر راه خود را ادامه دهند و اعتباری را که از طریق پرداخت عالی به سوژه های ناب انقلابی بدست آورده اند حفظ نمایند.


⚪️سعید عنایتی

دانشجوی ارشد مدیریت رسانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی