عصر ما

گاه نوشته های سعید عنایتی

عصر ما

گاه نوشته های سعید عنایتی

عصر ما

سعید عنایتی
کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما
کارشناس علوم اجتماعی، مردم شناسی
کارگردان و مستندساز

صفحه توئیتر twitter.com/s_enayati
صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/saeedenayatii

ما +عصری که در آن زندگی میکنیم+دغدغه های فرهنگی سیاسی+ رسانه

از اعتماد به نفس اومانیستی تا نفس مطمئنه

سعید عنایتی | پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ب.ظ

چه می شود که حججی ها از سلبریتی ها کمتر دیده می شوند؟

این یادداشت در اینستاگرام رسانه انقلاب

حججی

⭕️ خبر شهادت محسن حججی را این روزها بارها و بارها از رسانه های مختلف دیده اید.

خبری که قبل از آنکه متنش را بخوانی چشمانت به تصویر با ابهت شهید دوخته می شود. خبری که تمام خبرهای داخلی را به حاشیه می راند .صفحات مجازی پر شده است از شهید حججی قهرمان من٬ مرد کشور من و...از رجال سیاسی تا سلبریتی های هنری و ورزشی...

سلبریتی ها اغلب از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون، سینما و نشریات به سرشناسی‌شان افزوده می‌شود و علت آن پرداختن زیاد به موضوعات ستاره‌ها در رسانه‌ها در جهت تغذیه مطالب نشریات و پایگاه‌های خبری می‌باشد، که منجر به درآمدزایی برای آن‌ها می‌گردد.


⭕️اما به راستی چرا حتی بعضی  سلبریتی های ایرانی اینچنین متاثر از یک رزمنده ی سپاهی شده اند که عالم زیست بسیار متفاوتی با آن ها دارد؟

وجه تشابه آن ها شاید تنها انتشار انبوه تصویری از زندگی شان باشد اما یکی می شود تصویری از لحضات جنجالی شان٬ تصویر مدل لباس آقا یا خانم سلیبریتی در فلان مراسم جشن و در مقابلش تنها یک تصویر ناب از معراجی ترین لحضات شهید بی سر...!

به راستی وجهه تمایز سلیبریتی ها با یک رزمنده سپاهی ریشه در چه امری دارد؟

آنچه که یک سلبریتی به آن می نازد و به آن افتخار میکند از چه چیز نشات می گیرد که او را ستاره رسانه هایی می‌کند که جهت کسب درآمد هر چه بیشتر از سر تا نوک پای یک شخصیت کم ارزش را با ارزش جلوه می دهند؟

⭕️ اگر بخواهید یک سلبریتی باشید بعد از زیبایی ظاهری و اندام واره  لازم است اعتماد داشته باشید به نفس تان!

با نظام آموزشی که ما زیست کرده ایم اعتماد به نفس کلمه ای است که هر بار به گوش مان می‌رسد احتمالا به یاد کلماتی مانند موفقیت - ستاره شدن - صلابت و... می افتیم؛ اما از همه مهم ترشان یک کلمه است: خود باوری

روان شناسان و اندیشمندان حوزه های رفتارشناختی بر این باورند که اعتماد به نفس نه تنها نیمی از موفقیت است بلکه عامل اصلی بروز توانایی ها در انسان و شکوفایی استعدادهاست.

در بینش و نگرش اسلامی و قرآنی مسأله اعتماد به نفس با دشواری های سخت چالشی مواجه است. بینش قرآنی چنین امری را به طور مطلق مورد تأیید قرار نمی دهد و آن را خارج از نگرش توحیدی ارزیابی ؛ زیرا در نگاه قرآن به هستی، محور همه چیز، توحید محض است.

اعتماد به نفس ریشه در تفکرات اومانیستی یا انسان محوری دارد و کلید موفقیت را صرفا در ارضای تمایلات نفس اماره  می بیند و توجهی به عالم معنا ندارد.


⭕️ اما در مقابل این تجویز علوم غربی راه حقیقی را باید در چهره حججی ها آموخت که گویای نفس مطمئنه است.

دارنده این نفس متصل به خدا است و به واسطه این پیوند، دارای اطمینان است. کسی که این نفس در او بیدار می‌شود، راه و روش خود را می‌یابد و به دنبال یقین حرکت می‌کند.


⭕️برای بازتاب طلایه داران این نفوس در رسانه ها چه میزان همت و انگیزه وجو دارد و تا چه اندازه رسانه ها حاضرند دست از خبر های جذابی که بر روی ضعف نفس ما نهاده شده است بردارند؟! خبر هایی که رسانه ها با انتشار و تمرکز بر آن ها و تایید و تشویق سلبریتی ها پول به جیب می زنند.

در واقع سلبریتی ها قهرمانان ناخوانده مردمی شده اند که به رسانه های جمعی اعتماد کرده اند.

و اگر عکسی از حججی منتشر می شود جز آن ها که نفس شان طالب حقایق است و نفس لوامه و وجدانشان هنوز زنده است سلبریتی هایی نیز هستند که همانند اربابانشان و صاحبان رسانه شان به نرخ روز نان می‌خورند.در واقع بعضی هاشان برای همراهی با وجدان بیدار مردم ناچارند که ژست های انسانیت بگیرند تا از غافله عقب نمانند.


والبته برخی نیز هستند که مانند مهدوی کیاها و مهناز افشار ها و ... سر در برف فرو میکنند و ناحق را حق جلوه می دهند و حق را یا نمی‌بینند یا اگر ببیند به راحتی سر می‌برند.

اگر امروز سر بریده شهید حججی و آن نگاه نافذش وجدان بشر ذی شعور را به درد می آورد سرهای بریده بسیاری در رسانه ها توسط سلبریتی ها بریده می شوند که چشمان کمی است که برایشان اشکی بریزد و آهی بر آورد...

این گونه حججی ها تا زنده اند  مجاهدانه و به دور از هر گونه خودنمایی زندگی می کنند و زمانی نامشان بر سر زبان ها می افتند که قهرمانی شان بر کسی پوشیده نمی ماند و بساط خودنمایی برای سلبریتی هاست که به خوبی فراهم شده است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی